Skip to main content

Couple 3 Suku

*2*

Hatinya rasa tenang tatkala usai membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Matanya dipejam rapat. Merasai kenikmatan sepi malam dalam keadaannya tangannya masih lagi memeluk kitab suci itu di dalam pelukan.
Kelopak matanya terbuka serta-merta apabila mendengar getaran telefon yang diletakkan di atas meja.
‘Cik Sepupu Aimi Suhana’ muncul di skrin telefon. Lekas sahaja, dia menjawab panggilan.
“Kau kena tolong aku, Ins!” suara Aimi Suhana dihujung talian kedengaran cemas.
Tanpa salam, terus menyergah. Aimi Suhana ni memang jenis tak menyempat macam tu.
“Waalaikummusalam. Kut ya pun ada hal penting, takkan tak sempat nak bagi salam?” perli Suraya Insyirah sambil bangun.
Meletakkan Al-Quran di atas rak.
“Yelah! Assalamualaikum.”
“Waalaikummusalam. Ada apa kau telefon aku malam-malam macam ni? Tak habis lagi ke rindu kau tu kat aku? Simpanlah sikit rindu tu untuk esok-esok. Nanti, habis rindu tu nak beli kat mana?”
Suraya Insyirah meloyar buruk sehingga Aimi Suhana mengetap gigi.
“Kau kena tolong aku! Please! Soal hidup mati aku ni!”
“Yang hidup pasti mati,” balasnya selamba.
“Ins! Cuba serius sikit!”
Aimi Suhana mendengus.
“Kalau dengan kau ni memang payah. Asyik nak main-main tak kira masa. Aku sekarang ni ada masalah besar. Jadi, kau boleh tak serius kejap?”
“Okey!Kejap je ye?”
Suraya Insyirah tarik sengih.
“Mereng otak aku layan kau! Agaknya masa mommy kau mengandung, makan apalah sampai jadi tak berapa nak betul macam ni?”
“Kalau mereng, masuk sajalah ke Tanjung Rambutan.”
 “Arghhh!” jerit Aimi Suhan stress.
Sebelah tangannya mencengkam rambut. Kalau dilayan mereng si Ins ni memang boleh jadi gila dia.
“Cukup! Ni semua, kau punya pasal, kau tahu tak? Ummi dah bagi kata muktamad! Dia nak kahwinkan aku dengan Abang Mikail! Dia kata aku dengan Abang Mikail ada feeling pink-pink!”
Terkial-kial Suraya Insyirah cuba mencerna kata-kata Aimi Suhana.
“Mikail mana pulak ni?” soalnya sebaik sahaja tidak pasti siapa yang dimaksudkan.
Dia berjalan ke jendela. Memerhati kesibukkan warga kota. Ralit betul dengan urusan masing-masing. Dia mendongak memandang langit. Tajam matanya menentang sinar rembulan. Tampak sedikit ego apabila dikelililingi kerlipan bintang.
“Kau dengar tak apa yang aku cakap ni?” marah Aimi Suhana apabila di hujung taliannya sepi tanpa balasan. Rentak suaranya sudah bertukar oktaf.
“Aku dengar,” balas Suraya Insyirah dingin.
“Jadi, apa yang aku patut buat? Takkan aku nak redha je ummi kahwinkan aku dengan Abang Mikail tu?”
Suraya Insyirah jungkit bahu.
“Mungkin kau patut buat origami kapal terbang kertas. Kau pinjam la alat pengecil badan daripada doraemon. Lepas tu, kau naik atas kapal terbang tu. Kau pergi la mana-mana pun. Sampai ke awan ke kemudian, kau terjun ke bawah. Ha! Waktu, baru kau tahu bestnya hidup ni.”
Aimi Suhana mengengam penumbuk.
“Ish, budak Ins ni! Kalau dekat, dah melayang penumbuk dekat muka kau ni. Boleh tak kau tolong aku ni? Tolong serius! Aku tak ada masa nak melawak dengan kau ni. Kalau aku ada kawan lain selain kau, aku tak cari kau!”
Suraya Insyirah mencebikkan bibirnya.
“Gurau sikitpun nak marah. Relakslah. Kena kahwin je pun. Tak suka cerailah. Payah gak kalau nak tolong kau pun. Cuba kau bagitahu sikit kat aku ni. Mak Ngah tu ummi kau. Aku ni anak saudara dia. Takkanlah dia nak dengar cakap aku berbanding kau? Lagipun, hitam kata Mak Ngah tu, hitamlah jadinya. Kalau kau nak tukar kaler lain, kau bagilah crayon dekat ummi kau tu. Suruh dia cat colour lain!”
Aimi Suhana dah rasa macam nak hantar kepalanya dekat dinding.
“Abang Mikail tu dah macam abang kandung aku sendiri. Kami tak boleh kahwin!”
“Kenapa pulak? Siapa cakap kau tak boleh kahwin? Dia lelaki. Kau perempuan. Kalau kau tak nak kahwin dengan lelaki, kau nak kahwin dengan aku ke? Dengan perempuan?”
Suraya Insyirah sengih sendiri.
“Kau nikan, kalau bercakap boleh tak kalau tak pakai kepala lutut kambing?”
“Cantik bahasa cik adik?”
“Dah kau bagi pendapat terlebih bijak.”
Rambutnya yang panjang hingga ke pinggang dibelai. Kepalanya disandar ke bingkai jendela.
“Tak betul ke apa yang aku kata tu? Abang Mikail tukan anak angkat ummi kau. Jadi, tak berdosa kalau kau kahwin dengan dia. Aku tengok, Abang Mikail tu layan kau baik semacam je. Entah-entah, dia syokkan kau. Sebab tu, ummi kau suruh kau kahwin dengan dia.”
“Kau merepek apa ni? Kalau aku kata tak nak, tak nak la! Kau tolonglah pujuk ummi. Kau je harapan aku. Aku tak nak la macam dalam drama, dalam novel semua tu. Apa kahwin paksa ni? Hidup ni real la!”
“Ceh, dah keluar dah ayat poyo dia! Yelah-yelah, nanti aku pujuk Mak Ngah. Aku tahu ummi kau tu sayang bebenor dengan aku ni, hah.”
 “Masuk lif tekan sendiri.” Senyum Aimi Suhana melebar.
“Kalau aku masuk dengan kau, kau tolong tekan la,” jawab Suraya Insyirah. Ada sahaja jawapannya.


Comments

Popular posts from this blog

Bukan Bisikan 7 & 8

Untuk pengetahuan semua, novel ini bakal diterbitkan pada tahun hadapan dan merupakan sambungan kepada Novel Tenggelamnya Warna Pelangi

*7* Lebam mata bundar itu akibat menangis. Comforter tebal masih lagi membaluti tubuhnya. Sudah lama air mata itu tidak mengalir keluar. Sudah terlalu lama dia menahannya. Dipandang lelaki durjana yang lena beradu disebelahnya. Kuat badannya dipeluk. Hendak melepaskan diri, dirinya sudah tidak berdaya. Badannya sudah terlalu lemah. Tersedu-sedan tangisannya. Terpisat-pisat Irfad Hakimi terjaga. Ketawa jahat memulakan bicara. 
“Tidurlah. Bosan aku dengar sejak semalam kau menangis,” Mia Adlya buat tidak tahu. Malas menjawab atau memberi tindak balas. Benci dia dengan lelaki itu. Jika benar wujud benci dihati lelaki itu, kenapa dia diperlaku begini. Untuk apa?



*8*
Apa malangnya hidup aku? Dirogol suami sendiri berkali-kali ..
Irfad Hakimi Taukah kau betapa diri ini bertambah benci .. Berhentilah dari menyakitiku lagi ..

Aiman Haikal muram sahaja. Dagunya di tongkat d…

Bukan Bisikan 6

Untuk pengetahuan semua, novel ini bakal diterbitkan pada tahun hadapan dan merupakan sambungan kepada Novel Tenggelamnya Warna Pelangi
Perlukah aku diperlaku begini? Pulang dan keluar sesuka hati? Seumpama hotel, rumah ini ..
Walau diri ini kau sakiti .. Masih wujud sisa cinta bersemi .. Nun jauh disudut hati ..
Namun tegarkah aku? Terus bermukim didaerah sunyi .. Berenang di lautan sepi .. Tanpa sebarang melodi ..
Bunyi pintu dihempas kuat memeranjatkan Mia Adyla. Leka benar jemarinya menari didada ‘lappy’. Wanita itu mengeluh.
Dibuang segala rasa benci, marah, sedih dan segala berbaur jauh. Biar semuanya hilang selamanya.
“Saya nak putuskan hubungan kita. Saya tak boleh kahwin dengan awak,” Irfad Hakimi pantas menoleh. Memandang tepat ke arah si gadis yang disayangi sepenuh hati. “Saya cintakan awak. Terlalu sayangkan awak. Kenapa saya tak boleh kahwini awak? Jadikan awak isteri saya yang sah. Yang saya boleh manjakan dan belai sepanjang masa .. saya sayangkan awak ... percayalah .. Setiap kali j…

Bukan Bisikan 1, 2 & 3

Untuk pengetahuan semua, novel ini bakal diterbitkan pada tahun hadapan dan merupakan sambungan kepada Novel Tenggelamnya Warna Pelangi
*1*
Bukan mudah untukku tafsir isi hatimu .. Bukan mudah untukku fikirkan apa yang dirimu mahu .. Jika degupan jantungmu bukan lagi milik aku .. Kenapa harus kasih suciku diperlaku sebegitu?
Aku keliru .. benar-benar keliru .. Apa yang kau mahu dariku sebenarnya?
Laju jemarinya menari di dada keyboard. Button create post ditekan. Mia Adyla mengeluh lemah. Terus lappy kesayangannya dimatikan.

Bingung. Bingung apabila memikirkannya. Kenapalah hatinya begitu sukar melupakan lelaki yang hanya tahu permainkan hati wanita sepertinya?

Mia Adyla tarik nafas. Dalam. Dia tekad. Kali ini dia mesti bertegas dengan hidupnya sendiri. Untuk apa diseksa lagi diri sendiri andai merana sahaja yang jadi upahnya?

Bukan Bisikan 5

Untuk pengetahuan semua, novel ini bakal diterbitkan pada tahun hadapan dan merupakan sambungan kepada Novel Tenggelamnya Warna Pelangi
Ke hulu ke hilir kakinya melangkah. Menyampah pula dengan suasana dunia. Bagai ketidakadilan menerjah hidupnya. Seakan bala memang ditakdir untuknya.
Astaghfirullah ! Apa aku merepek ni? Cepat-cepat diri beristighfar. Leka benar dihasut syaitan berbisik.
Pandangan dilempar ke arah jendela. Cuba mencari sinar ketenangan. Bayu lembut menghempas ke pipinya. Dingin.
Nafas dihela keluar sambil ekor matanya melirik kasar. Gajet canggih ditangan. Sesaat.
Naik lenguh jemarinya menekan redail. Panggilannya masih tidak disahut. Mia Adyla mengeluh. Dicampakkan badannya ke sofa.
Kelopak matanya cuba dipejam celik – dipejam celik.
Laptop Dell dihadapannya dipandang sepi. 20 tempahan gelang dan 30 tempahan keychain diterimanya. Terus dia memanjatkan syukur di atas rezeki yang diberikanNya. Meskipun, dia tidak berpelajaran tinggi, tetapi berkat usaha gigihnya, dia berjaya…

Bukan Bisikan 22, 23 & 24

Untuk pengetahuan semua, novel ini bakal diterbitkan pada Februari nanti dan merupakan sambungan kepada Novel Tenggelamnya Warna Pelangi



*22*
Tercengang Tuan Fairus dan Puan Nadia melihat gelagat anak tunggal mereka. Sudahlah pulang awal ke rumah. Mata merah dan membengkak. Pulang sahaja ke rumah, terus mendaki anak-anak tangga. Laju. Langsung tak menoleh ke kiri dan ke kanan. Intan Safira dan Intan Dania yang melihat kehairanan. Didongak kepala mereka. Memandang ke arah atuk dan nenek mereka.  “Kenapa mata mama merah, atuk?” Intan Safira menyoal. “Mama nangis ke, nenek?” Intan Dania pula menyoal. Tuan Fairus dan Puan Nadia saling memandang. “Tak adalah. Mata mama masuk habuk masa drive tadi tu kut,” “Masuk habuk? Macammana nak masuk habuk, nek? Kan mama selalu tutup cermin tingkap kereta mama tu. Habuk nak masuk dari mana lagi?” soal bibir cilik itu pantas. “Aa .. mama tak suka buka tingkap. Mama kata, nanti tudung mama senget angin tiup,” si adik menambah. Tuan Fairus cuit lengan isterinya.  “P…

Bukan Bisikan 11, 12 & 13

Untuk pengetahuan semua, novel ini bakal diterbitkan pada tahun hadapan dan merupakan sambungan kepada Novel Tenggelamnya Warna Pelangi
*11*
Lima tahun berlalu .. Mia Adyla tarik nafas. Dalam. “Kembali juga aku disini,” bisik hati kecilnya. Tudung dikepalanya diperbetulkan. Anak-anak kecil yang dipimpinnya dipandang. Kasihan budak-budak ni! “Mama ... adik penat ... adik nak tidur .. adik letih ..,” rintih si kecil empat tahun itu sebaik sahaja kakinya berpijak di bumi Malaysia. “Adik ni, nantilah. Nanti, bila kita dah sama rumah nenek nanti, kita berehatlah,” si kakak pula memujuk. Mia Adyla memandang Ikram Hafiz seraya bertukar senyuman. Bangga Mia dengan keletah anak-anaknya. “Oklah, I minta diri dulu. Ye la, ikutkan hati, I nak ikut you balik tapi yelah, I ajak kahwin, you tak mahu,” Mia Adyla tertawa. 
You ni suka main-main macam ni. Oklah, Dr. Ikram Hafiz, thanks kat you banyak-banyak. Kalau tak kerana you, rasanya tak tahu apa yang akan berlaku kat si kembar dua orang ni,” Digosok-gosok k…